Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Therese - 15 januari 2010 21:14

Måste börja med två söta bilder på Pica när jag lade in en halv spånbal för någon dag sen. Notera på den högra hur hon tar sig en tugga, hihi!



Då till det egentliga i detta inlägg, börjar med gårdagens träning för Ola. Redan under framridningen kändes hon väldigt bra, lugn takt och koncentration på sin uppgift. Provade mot slutet av framridningen lite galopp i båda varven på en volt och hon var bra taktmässig här med. Sen kom Ola.

Fick börja med lite öppna på volten, inte Picas favorit men hon kämpar på bra ändå. Måste ju säga att denna övning är mycket effektiv för lösgjordheten när man får till den på rätt sätt. Sedan blev det galopp fortsatt på volten och här fokus på takt och att hon spårade korrekt. Hon vill gärna slänga ut bakdelen i höger varv och det rättas genom att jag måste tänka sluta hela volten runt, i vänster varv är hon bättre eftersom hon är vekare i den sidan och där är det istället lätt att hon ramlar in med bakdelen eller hela sig själv så innerskänkel måste parera henne noga. I mitten av passet fick vi gå ned i skritt och rida lite mot bakdelsvändningar. Detta funkar inte bra då jag är lite för stressad med att vända runt plus att Pica inte riktigt är med på vad vi gör eller så är hon vrång lite svårt att avgöra. Eftersom hon inte ville lyssna på vänster skänkel fick jag rida henne i en höger sluta för att få henne att lyssna på den skänkeln. Skulle rida runt i en volt till höger med bibehållen sluta. Fick göra om volten säkert 5 gången pga utslängd bakdel, men så fort hon gjorde rätt fick hon gå fram i galopp som belöning. Nackdelen med Pica i dom här lägena när man pressat henne, när hon inte riktigt förstår, är att hon lätt blir lite stressad och ska bara iväg.

Avslutade passet med att få henne att lägga mer vikt på bakdelen i galopp. Note to self: In med armbågarna för att rida bättre med magen.

Ola är otroligt ärlig som tränare och säger verkligen vad han tycker, det är något jag uppskattar mycket och gör att jag respekterar honom mycket speciellt när det kommer till ridning. Han sa till mig igår att vi (jag och Pica) självklart är klara för att rida LA nu i vår, redan på vår första tävling nu i februari. Det känns otroligt roligt att höra!

Mitt mål med det här året är just att rida på godkända procent i LA:6 och MSV C:2 (?), tidigare LA:5.


Nog om ridning och träning. Idag har jag haft stallfritt, så Mimmi fick det fulla ansvaret för Pica idag. Det känns så bra att ha Mimmi där när jag behöver hjälp med Pica, jag kan lita på henne att hon sköter om henne precis lika som jag gör. Då vet jag att Pica får ha samma rutiner varje dag vilket är kanon!

Min anledning till stallfritt idag var just att återigen besöka universitetet och kolla lite närmare på hur salsystemet är uppbyggt, campusbokhandeln och andra nyttiga saker. Med mig hade jag ju Andréa som känner skolan utan och innan och Ida. Tanken var att Andréa skulle in på lektion och jag och Ida sedan skulle åka till stan för lite shopping. Men Andréas lektion var inställd så hon kunde följa med oss istället vilket var trevligt

Mitt mål med turen på stan var att hitta en funktionell och snygg väska till skolan och övrigt. Hittade den fulländade väskan!


Hittade även en sjal och en tröja som ses på bild 1 & 2 fr vä, väskan till hö


Känner mig mycket nöjd med dagens shopping. Vi avslutade kvällen på Katrinedalskrogen för att avnjuta en plankstek.


Avslutar detta inlägg med en liten bild på vad som kom med posten idag. Ska vara med i cupen nu under 2010 för att sporra mig själv lite för att uppnå bra tävlingsresultat.

Folksam Riders Cup - schabrak


På återseende!


// therre


Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards