Alla inlägg den 24 januari 2010

Av Therese - 24 januari 2010 20:09

Jaha, då var nog Picas brunst över för den här gången tror jag. Idag möttes jag av den "vanliga" Pica, dvs bakåtstrukna öron först men sen går det bra att ta fram när hon ser vem som kom. Men men, jag är ju van med tjuriga ston och trivs bäst med det så nemas problemas!


Hade ju morgonfodring och utsläpp i morse så allt var ju redan fixat åt P&P så endast ridning utav Pica kvar. Borstade och fixade, red med Folksam-schabraket igen och det är verkligen mega stoooort! Ska försöka ta en bild så får ni se. Gick sedan ut i ridhuset och hoppade upp. Stegen som stod på läktaren och plasten från en isoleringsrulle, som var farligt i torsdags, var inte ett dugg farligt idag. Kände direkt att det var vanliga Pica som var tillbaka, snabb skritt med inslag av tjurigheter till trav emellan åt trots att vi just börjat skritta på långa tyglar. Tog sedan tyglarna och arbetade henne i skritt, viktigt att inte rida för mycket skänkel utan enbart kontakt i tygel och säte. Sedan gick vi över till trav under lättridning på fyrkant och volt, red lite bogen in på fyrkanten och på volten noggrant med spårningen. Hon kändes ganska bra förutom att hon tappar takten liten i början för att hon ska vara tjurig på skänkeln. Gjorde några avbrott till skritt emellanåt och de funkade rätt så bra. Sedan lite galopparbete på volt, tänkte på att verkligen sitta i sadeln och inte hänga fast mig med knäna. Avbrott till trav och nedsittning, nu jäklar ska det tränas trots smärta! Jag ska ha tillbaka det där betyget 7 på sitsen jag hade för ett par år sedan, så nu ska det kämpas.

Mimmi satt på läktaren och jag ställde frågor om jag skumpade, för det är verkligen ingen dröm att sitta på Pica   , frågade om skänklarnas position och hon tyckte att vänster flaxade lite väl mycket, oooops! Måste höra med Ola nästa träning för att få konkret på vad jag ska tänka mer på.

Mot slutet kändes hon hyfsat bra, kunde sitta ned rätt så bra i traven och kunde göra rätt så bra övergångar. Men visst allt är bara rätt så bra när man får rida samtidigt som Lina som har klister i baken och Marre som sätter under sig så jäkla fint i övergångar att man inte fattar hur hon gör?   

Men nu har ju Lina några fler timmar i sadeln än vad jag har så det är väl bara att fortsätta kämpa på, någon gång så ska väl jag med ha klister i baken!


Imorgon är det hel dag på uni, ska först in och göra observations laboration med min grupp vid 11.30 och sedan börjar föreläsning 13.15-17.00. Det gör att jag är hemma runt 18.30 och är helt död, så Mimmi får ta Pica helt imorgon. Känns bättre så än att jag ska stressa hem och sen ha med mig stressen till stallet.

Nu blir det till att kolla på tv, tredje Johan Falk filmen ikväll och jag kan ärligt säga att de verkligen lyckats med svensk film för en gångs skull.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards