Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Therese - 17 januari 2010 12:31

Igår stod det hoppträning på schemat. Vi hade önskat studs återigen men denna gång lite högre. Måste erkänna att jag faktiskt tycker det är kul med studs nu! Inte alls läskigt som jag tyckt förut. Rädslan för studs kom ju av en avramlig för jätte många år sedan. Jag och hästen kom in helt fel i studsen och det var försent att avbryta det hela, så vi får bara konstiga hopp och inför sista stannar hästen och kastar sig ur. Jag ramlar av på hindret och tuppar av en halv minut. Fick sedan lägga mig på en "sjuksäng" som fanns på ridskolan eftersom ridläraren var rädd för hjärnskakning. Men ingen hjärnskakning utan bara rädsla för studs, men nu är den övervunnen   


Åter till hoppträningen. Fick börja på ett enkelhinder, som framhoppning, i trav. När vi hoppat det ett par gånger så fick vi fortsätta ned i galopp och sedan hoppa två kryss på volt. Pica var ovillig att vara rundad i sin innersida och ville hellre lägga sig på innerskänkel och nästintill välta, känslan var som så.

Sedan blev det två studs fortsatt på volten och sedan tre studs. Pica var toppen i studsen, hoppade mycket bättre än förra gången och hade inte alls bråttom. Så när vi hade haft en bra runda vill jag göra en till som avslutning eftersom det kändes så bra. Pica tyckte inte det samma utan höll en lugn galopp fram till studsen som hon sedan stressade igenom. Kunde inte få henne att spänna av utan fick till slut skritta en stund extra och sedan komma två gånger i trav som avslutning. Då gick hon hyfsat igenom så det fick räcka. När jag sedan travade av kändes hon verkligen så där super fin! Hoppning är verkligen lösgörande för dem och man behöver verkligen inte hoppa några höjder varje gång utan små hinder räcker gott och väl.

Nästa hoppning ska jag önska lite banhoppning, snart är det ju påsk.


     

Vi hoppas på en blå-vit rosett på påsk   


Bloggar just nu från den nya datorn. Känns skönt att ha en dator som är snabb och som inte hänger sig om man råkar klicka på för många saker samtidigt. Man kan även köra två program samtidigt vilket är skönt. Så nu kan jag blogga, lyssna på musik och vara på msn samtidigt! 


Lite senare i eftermiddag ska jag till stallet och ha ett bra dressyrpass med Pica. Vi ska vara sams och samarbeta med varandra är tanken, sen om det blir så är ju en annan femma   

Nu hoppas jag att det snart är mat här hemma för jag är jätte hungrig! Ska nog flytta in i min nya väska också.

På återseende!


// therre

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards