Direktlänk till inlägg 9 mars 2010

Rädd för att höra sanningen?

Av Therese - 9 mars 2010 09:25

Det här med att tävla dressyr, vad är viktigast: Att utvecklas med sin häst och få en bedömmning på hur "dagsformen" är eller klaga på att man inte fick de poäng/procent man själv tycker att man förtjänade?


Alltför ofta tycker jag att man kan läsa/höra hur ryttare som tycker de blev neddömda av domaren pga av olika orsaker eller att de alltid annars rider på mycket högre procent. Jag förstår inte vitsen med att tävla då? Jag trodde man tävlade för att det var roligt och för att man fick en bedömning av sin ritten den dagen, inte en bedömning av alla ritter man gjort?

  

Att klaga på domaren tycker jag är helt fel! Domaren är där av en anledning, att bedöma ekipage just den ritten, den dagen. Domaren har antagligen en utbildning som denne har klarat av och där med är godkänd som domare, de åker även iväg på regelbundna domarkurser för att hålla sig "uppdaterade". Sen kan jag hålla med om att olika domare dömer olika, men huvudsaken är väl att denne dömer rättvist eller?

  

Om man inte tål att höra "sanningen" så ska man nog inte tävla. För det är det som är själva grejen med att faktiskt tävla, man får veta hur man ligger till utvecklingsmässigt för tillfället. Men många, många tycker att de är sååå bra och tycker därför domaren dömmer ned just dem för att de inte fick de procent som de tyckte att de skulle ha. Varför inte diskutera det med domaren? Istället för att klaga "hemma" och till andra, sprida rykten om att den domaren bara dömmer ner just mig, har något emot just mig. För jag tror att de flesta domare mer än gärna tar den diskussionen med ryttaren om den har något att klaga på.


Jag bor i en liten stad och där alla känner till alla, jag vet att många läser min blogg och jag vet att säkert någon kommer känna sig träffad. Men hursom så är detta inlägg riktat mot allmänheten och inte mot någon specifik person.


Jag har ett mål och det är att själv bli dressyrdomare en dag. Om det är om 10 år, 20 år eller 50 år det vet jag inte, men någon gång ska jag lyckas!


Behövde bara få rensa hjärnan med lite tankar, det blir för mycket ibland.

På återseende!


// therre

 
 
Kina

Kina

9 mars 2010 10:10

Couldn't agree more!!!
Är så sjukt trött på folk som "inte fått rätt poäng", eller lever i den tragiska sitiuationen att "den domaren gillar inte mig" osv.osv Kan man inte hantera att man får kritik, då kanske man ska hålla på med frimärkssamling istället!
Meningen med kritiken är ju dessutom att man ska bli bättre på det man håller på med, tanken är ju att man ska ta till sig domarens omdömen och lära därutav... Men om man alltid tycker att kritiken är orättfärdig, så är man fast i en illusion om att man redan kan allt. Man kommer med andra ord aldrig att utvecklas i alla fall...

http://www.kina-valasen.blogspot.com

 
Matilda

Matilda

9 mars 2010 10:16

Håller med dig Therre!Man blir ju bedömd på hur dagsformen är just den dagen, och man kan ju både ha bra och dåliga dagar. Jag tävlar också för att få reda på vad jag och Hallon behöver jobba på i framtiden för att bli bättre :)
Kloka ord!

http://mawilda.bloggplatsen.se

 
Andréa

Andréa

9 mars 2010 12:03

Nu har du startat något som jag inte vet om du klarar av lilla kompis!! Ibland är det roligare att få blå-gula rosetter än att klara en utmaning!!

http://andreavill.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Madde J

10 mars 2010 07:34

haha !!håller med Andrea lite, ibland är det skönt att få knäppa alla på näsan å bli först fast man kanske inte va bäst just då..men man har nog fått många poäng man inte förtjänat å många man skulle ha fått mer av,jag har sett domare som sitter å tittar på publiken eller annat..dom kan inte ge rättvisa poäng..men förhoppningsvis e dom flesta som dom ska =)
kram Madde

 
Linda

Linda

10 mars 2010 09:16

Tycker man kan jämföra med konståkning där det sitter proffesionella domare som ÄNDÅ inte dömer lika.... Så kanske att dressyrsporten och övriga bedömningsporter inte är helt rättvisa.

http://www.cheran.blogg.se

 
Therre

Therre

10 mars 2010 12:18

Kina: Håller med dig som du håller med mig :)

Matilda: Vi kör på samma filosofi, kul!

Andréa: Har inte startat något vad jag tycker, bara en generell åsikt i hur "min" sport urartat så att säga :)
Men visst det är kul att få blå-gul rosett men det är inte allt tycker jag.

Madde J: Håller med om att det är ibland kul att få "knäppa andra på näsan" som du säger :) Men jag är mest irriterad på att man ska klaga på domaren varenda gång och aldrig inse att man själv inte är bättre kanske :P

Linda: Det har du helt rätt i!
Det viktigaste jag tycker är att domaren dömer alla ekipage på samma sätt och inte har några "favoriter".

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Parkeringsvakten

10 mars 2010 19:02

Therre batong!
Jag skiter i procenten bara Frida vinner!
Eller som den visa sa, huvudsaken är inte att deltaga utan att vinna.
Domarn dömde bra en klass ! Han måste ha sovit klass 2, för inte rider mitt barn på"bara" ca 61 % omöjligt!!!! Ritten var värd lätt 75,1% Domar tabbe!!

 
Ingen bild

Malin

10 mars 2010 23:46

Haha jag håller med "parkeringsvakten"!!! Klockren!

 
Therre

Therre

11 mars 2010 15:53

Parkeringsvakten: Längst ned i "näringskedjan" därav ingen talan, var det inte så vi sa? ;)

Malin: Han är klockren ibland...

http://therre.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 12 januari 2013 23:11

Ett livstecken från mig till ni 10-15 tappra som klickat er in här varje dag, jag ska ge er ett nytt hopp om min återkomst i bloggvärlden!   Byter bloggportal och lämnar bloggplatsen, men Therre-bloggen får finnas kvar som ett fint minne      ...

Av Therese - 29 november 2012 17:40

Mina dagar den senaste veckan har tillbringats i liggande ställning. I fredags när jag hoppade upp på Pican orsakade jag det värsta ryggskott jag varit med om!! Så nu med starkare smärtlindring, hjälp från massör och sjukgymnast är jag åter på benen,...

Av Therese - 21 november 2012 12:43


Ibland får jag sådan djupa tankar om livet och allt runt omkring,  just nu fick jag en sådan tanke...   Jag skulle vilja ha en massa, massa, massa pengar, kunna klä mig moderiktigt, kanske till och med vara en modeikon? Ha tiden och pengarna till...

Av Therese - 20 november 2012 08:44


Nu har jag överlevt ett ryggskott till! Skrev i lördags att jag hade ont i ryggen, tro fan det när jag på kvällen knappt kunde gå än mindre bära något överhuvudtaget. Dum som jag är (eller envis?) klättrade jag upp på Picas rygg för ett ridpass, inså...

Av Therese - 17 november 2012 10:40


Min rygg håller på att säga upp sig! Har haft känningar ett par dagar men kört på som vanligt ändå, det som inte dödar det härdar är ju mitt motto. Men när jag inte vågade sitta ner i sadeln i trav i torsdags och halvsatt i sadeln i fredags så bör ja...

Presentation

Omröstning

(Är en härm-apa på min kompis Andréa så jag snor hennes magnefika!) Vem är du som läser min blogg egentligen?
 Hästluktande kompis
 Hästluktande spion
 Kompis som inte luktar häst
 Spion som inte luktar häst
 En som bara ramlade in

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Från arkivet

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna en rad eller två


Ovido - Quiz & Flashcards